بنای یادمانی شعر نو
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و شهرسازی
- نویسنده نسرین مرادی
- استاد راهنما علیرضا مستغنی مصطفی کیانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
شعر و شاعران زن معاصر و بویژه شعرنو، در اغلب موارد حیطه هنجارشکنی و تفکرات جدید و قدیم بسیاری بوده است؛یکی از بارزترین نمونه های این عرصه، مبنای معرفی شعرنو در قالب طرح معماری یک مرکز یادمانی-ادبی با نام" مجموعه یادمانی فروغ شعر نو " شد،گردهم آوردن علاقمندان شعرنو و فراهم کردن فرصت اندیشه، دریافت و اشتراک تجربه ها، هدف ایجاد این مجموعه است. یکی از سوالات کلیدی ، پرسش از نحوه تعامل و تبدیل یک امر حسی و ذهنی مانند شعر، در قالب کالبدی واقعی و ملموس مانند معماری است. چگونه میتوان اندیشه انتزاعی را در ساختاری مادی به نمایش گذاشت؟ نقش مخاطب در این میان تا چه اندازه مهم و عملی است؟آیا نسبتی بین بکارگیری کلمات در شعرنوِ غیر متعارف فروغ فرخزاد و بکارگیری عناصر معماری در طراحی مرکزی یادمانی برای چنین شاعری وجود دارد؟ آیا میتوان المانهایی آشنا در معماری را ( همچون کلمات آشنا و روزمره در ادبیات) در خدمت القای مفهوم و احساسی «نو» ، از فضای معماری، (همچون حسهای عصیان، نومیدی، سرشاری،زایش و زوال ... در شعر فروغ) بکارگرفت؟این پروژه امکانیِ برای پاسخ به این پرسش ها و مکانی برای تحقق بخشیدن به تجسد احساسات و مفاهیم زندگی فردی و اجتماعی امروز از دیدگاه فروغ،از طریق مطالعه در آثار و اشعار این شاعر جاودانه و نقد آثار وی و نیز امکان تحقق آن از رهگذار هنر مفهومی است. همچنین تلاشی است برای ادای احترام به بزرگ بانوی شاعر ایران. شعر نو فروغ فرخزاد، نمونه منحصر به فردی است برای ارائه جنبه زنانگی شعر معاصر فارسی و عناصر اشعار وی، عامل ایجاد تضادها و تقابل ها در فضای معماری است.مجموعه یادمانی فروغ شعر نو در مجاورت فرهنگستان نیاوران شامل فضاهای یادمانی و مسیر های ارتباطی آنها در راستای محورهای طراحی می باشد..در مقایسه نمونه های داخلی و خارجی، مشکل بناهای یادبود داخلی از دیدگاه نگارنده عدم توجه به فضاهای داخلی برای تجسد مفاهیم خاص و اشتراک آنها با مفاهیم ذهنی مخاطبان این مکان ها می باشد. هدف این پروژه تحقق این مهم از طریق ایجاد فضاهای متناسب داخلی و شکل دهی معماری مجموعه از رهگذار معماری داخلی بوده است.
منابع مشابه
تغزّل در شعر نو
شعر عاشقانه از گونههایش اشعار غنایی است که در آن، شاعر به بیان احوالات و عواطف شخصی خود میپردازد. اگر بخواهیم شعر عاشقانه را در عبارتی موجزتر تعریف کنیم، باید بگوییم که شعر عاشقانه بیانی هنری است که در آن شاعر / عاشق در مقام نهاد «سوبژه» به توصیف و ستایش معشوق خود در مقام موضوع «ابژه» مبادرت میورزد. برای ترسیم این گونه بیان هنری، در تغزّلات پنج شاعر نوپرداز: «نیما، شاملو، فروغ، اخوان و سپهری»...
متن کاملصنایع بدیعی در «شعر نو»
صنایع بدیعی از دیرباز مورد توجه شاعران و نویسندگان بسیاری بوده است. علیرغم تفاوتهای آشکاری که شعر نو در عرصة وزن و قافیه و نیز عاطفه و مضامین آن با گذشته دارد، و با وجود اظهارات صریح نیما مبنی بر ناکارآمدی دانش بدیع، حضور آرایههای ادبی را در شعر نو نمیتوان نادیده گرفت. بررسی بدیع در اشعار چهار تن از شاعران معاصر ـ نیما، سپهری، اخوان ثالث و شاملو ـ نشان میدهد که فنون بدیعی در شعر نو، جنبة ...
متن کاملواقع گرایی در شعر نو
یکی از مباحث ادبی،بویژه در ضمن مطالب نقد ادبی،مسئله مکتب های مختلف ادبی با گرایش های فکری گوناگون است.این موضوع در شکل و شیوه ی جدید طبعا نتیجه ی افکار و اندیشه های نو می باشد.از جمله ی مکاتب مذکور«واقع گرایی»یا همان رئالیسم است که بی شک ساختار فعلی آن از مغرب زمین به جاهای دگیر انتقال یافته و در مراکز علمی و آموزشی در رشته های گوناگون از جمله ادبیات،تدریس و درباره ی مسائل و مبانی آن بحث و گفتگ...
متن کاملشعر «موج نو» و شعر «حجمگرا»ی معاصر فارسی
در دهه چهل قرن شمسی حاضر جریان جدیدی در شعر معاصر فارسی ظهور کرد که به دلیل گسست کامل از جریانهای شعری پیش از خود و به سبب غرابتی که در اندیشهها و اشعار بانیان و شاعران آن وجود داشت، به «موج نو» مشهور شد، و پس از گذشت مدتی کوتاه، با تغییراتی اندک، در هیأت «شعر حجمگرا» نمودار شد. این جریان در مقایسه با جریان شعر «سنتگرا» شعری بود «سنت گریز» یا حتی «سنت ستیز» بود و در مقایسه با جریان «شعر نو ی...
متن کاملشعر نو، شعر کهن؛ وجوه اشتراک و افتراق
جنبش فکری ساخت گرایی و نظریه ادبی متأثر از آن، از زبان شناسی و به ویژه آموزش های زبان شناس سوئیسی فردینان دوسوسور تأثیر به سزایی گرفته است. سوسور زبان را در دو سطح زبان (لانگ) یعنی آن نظام زیرساختی که ناظر بر کارکرد زبان است و گفتار (پارول) یعنی زبان آن گونه که در واقع و در عمل به کار گرفته می شود، تقسیم کرد. نظام زبان بر هر پاره گفتار واقعی مقدم است. زبان یک نظام هم زبان و کلی دلالت گر است که ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و شهرسازی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023